Vivaldi als singer-songwriter

De aria ‘Cum Dederit’ van Antonio Vivaldi is één van de mooiste aria’s uit de Italiaanse barok. In de film King of the Belgians wordt de aria twee keer gespeeld, eerst alleen de instrumentale intro, later in de film een langer fragment met zang. Dit laatste in een bijna gedroomde scène, waarin het vijftal op zee is beland en een soort absolute vrijheid ervaart.

De uitvoering in de film is van Sandrine Piau, begeleid door het Budapest Symphony Orchestra o.l.v. Armand Amar. Op Spotify is het vrij eenvoudig verschillende versies na elkaar af te spelen. Ik kende de uitvoering door Philippe Jaroussky al langer van een cd. Ook de wat gedragen uitvoering van Andreas Scholl mag er zijn. De uitvoering voor sopraan en elektrische gitaar liet ik als aanhanger van authentieke uitvoeringen even voor wat hij was. Tot ik een paar dagen later toch nieuwsgierig werd.


Nora Fischer zocht voor deze uitvoering contact met gitarist Marnix Dorrestein. Ze zingt loepzuiver, en benadert het nummer met een frisse blik, soms bijna als een hedendaagse popsong. Dorrestein tovert de begeleiding van Vivaldi zo schitterend uit zijn elektrische gitaar, dat de vraag ‘hoe heeft deze muziek in die tijd geklonken’ volstrekt irrelevant geworden is. Vivaldi raakte zijn toeschouwers met voor die tijd hoogst moderne muziek. Nora Fischer en Marnix Dorrestein hebben die geraaktheid op briljante wijze vertaald naar de 21e eeuw. Op de cd komt dit overigens beter tot zijn recht dan op onderstaande opname (live in Paradiso), die ook op de website van Nora Fischer te vinden is.

In onderstaand interview benadrukt Marnix Dorrestein het tijdloze dat sommige muziek heeft.

De trailer van de official website van Nora Fischer geeft fragmenten van andere songs, en een korte achtergrond van dit bijzondere project.

Advertenties