Hoe begin ik een weblog

Intro: berichten of pagina’s

Oorspronkelijk bestaat een weblog uit berichten. Het ontwerp van de weblog (= blog) laat dan meestal de laatste berichten in de rechterkolom zien. Je kunt in WordPress echter ook pagina’s aanmaken. Die verschijnen niet in de kolom. Veel bloggers hebben naast hun dagelijkse of wekelijkse berichten ook een aantal vaste pagina’s, bijvoorbeeld met een korte achtergrond van de blogger, een verantwoording, leestips (reclame voor boeken of voor andere websites of blogs) of een contactformulier. Pagina’s verschijnen standaard op een rijtje onder de titel van de website.

Toen ik mijn eigen website overzette naar WordPress gebruikte ik in eerste instantie berichten. Gelukkig werd ik hier tijdig door een Belgische dichtvriend op aangesproken, nu bestaat mijn website eenlegetafel.nl volledig uit pagina’s. Een probleem hierbij is, dat de pagina’s nog wel door de lezer gevonden moeten kunnen worden. Berichten verschijnen zoals gezegd automatisch in een kolom, maar voor pagina’s geldt dat niet. Als je een paar pagina’s hebt, kunnen die automatisch in een menu worden weergegeven. Maar als er heel veel pagina’s zijn, zoals op mijn poëzie website, kun je dat opvangen door zelf overzichtspagina’s te maken.

Gratis of betaald

Wanneer je voor het eerst een website c.q. weblog in de lucht wilt brengen, ligt het het meest voor de hand om te kiezen voor een gratis thema bij WordPress. Het kost namelijk veel extra moeite om zelf een provider te vinden, daarbij zijn ook technische handelingen nodig die ik bijvoorbeeld zelf niet beheers. Een vriend heeft dat voor mij gedaan bij eenlegetafel.nl, in de opstartfase hebben daar heel wat uurtjes werk in gezeten. Momenteel heeft hij hier nauwelijks meer omkijken naar, terwijl ik naar hartenlust zelf inhoud (content, in bloggersjargon) kan toevoegen.

https://eenlegebladzij.wordpress.com/ is mijn gratis blog, waar ik af en toe nog wat foto’s en wederwaardigheden op plaats. Gratis weblogs zijn te herkennen aan de uitgang wordpress.com  Op gratis weblogs kunnen advertenties verschijnen. Je kunt dit afkopen bij wordpress.com, waarbij ook het stukje WordPress uit het adres verdwijnt. Dit is erg aantrekkelijk, omdat WordPress je verder al het werk uit handen neemt. Voor € 4,- per maand, dus voor minder dan € 50,- per jaar heb je een mooie naam en ben je de advertenties kwijt. Wanneer je zelf een provider zoekt en WordPress installeert op de server aldaar kun je beduidend goedkoper uit zijn.

Gebruikersvriendelijk, voor blogger en lezer

WordPress is niet alleen veel makkelijker te hanteren dan ouderwetse html-websites. Een belangrijke eigenschap is, dat een website die met WordPress gemaakt is meestal responsief is. De weergave van de website past zich aan aan het scherm waarop je leest: computer, tablet of telefoon. Wanneer je een oude html-website op je telefoon leest krijg je veelal erg kleine letters en plaatjes te zien. Bij een moderne, responsieve website krijg je op een kleiner scherm gewoon minder te zien, zodat wat je te zien krijgt goed leesbaar blijft. Het gaat daarbij niet alleen om lettergrootte maar ook bijvoorbeeld om uitklapmenu’s.

Veel websitegebruikers van het eerste uur hebben nu last van de wet van de remmende voorsprong. Hun websites zien er veel minder mooi uit dan van mensen die pas kort geleden, in het WordPress-tijdperk, een site hebben gebouwd. Voor mij gold dat ook, maar doordat ik me voor mijn werkzaamheden bij Meander in WordPress moest verdiepen, ben ik zelf nu ook helemaal om. Het verschil tussen mijn oude en nieuwe website is goed te zien, omdat mijn oude website nog wel meegenomen is als archief.

Vormgeving en thema’s

Er zijn heel veel gratis thema’s op wordpress.com beschikbaar. Meestal hebben thema’s ook een kopafbeelding. Deze staat bovenaan, en is doorgaans hetzelfde in elke bericht en op elke pagina. Dat maakt je blog direct herkenbaar. Persoonlijk vind ik het nogal storend: je geeft al een groot deel van je scherm weg. Zonder kopafbeelding is meer zichtbaar van je bericht, en prikkel je de lezer meer om een bepaald bericht wel of niet te gaan lezen. Echter, niet in alle thema’s kun je de kopafbeelding uitzetten. Voor mij was dat een belangrijk criterium bij de themakeuze.

Hieronder laat ik ter illustratie van bovenstaand verhaal een aantal voorbeelden zien van websites en blogs (vooral van dichters). Maar eerst een plaatje waarin de vormgeving en de keuzemogelijkheden van een weblog worden toegelicht.

lesje wordpress 1a

Voorbeelden van lay-out

Allereerst nog een voorbeeld van een html website.

En een voorbeeld van een gratis website bij de KPN, wat o.a. in het adres zichtbaar is. (Deze website pas tegen redelijk aan aan het medium waarop je leest, maar je kunt niet inzoomen)

Wanneer je berichten plaatst, laat WordPress de laatste berichten in een kolom laten zien. Dat kan ook in de vorm van een blogarchief. (Deze website is niet heel telefoon vriendelijk)

Of in een mengvorm: de laatste zes berichten en een archief per maand.

Deze dichter heeft voor een kalenderweergave gekozen: achter alle rode getallen gaat een bericht schuil.

Er zijn ook bloggers die alles simpelweg onder elkaar zetten.

Deze dichter gebruikt wel een kopafbeelding

Ook dit koor gebruikt een kopafbeelding op de website. Mooi, maar de pagina’s lijken hierdoor wel erg op elkaar.

Het is ook mogelijk, om een wisselende kopafbeelding in te stellen.

Naast een kopafbeelding kun je in WordPress ook een achtergrond instellen. Een rustig kleurtje, zoals op de bladzij die je nu leest, of een achtergrond met veel informatie.

De website van deze poëzieleesgroep oogt bijzonder rustig, het menu is mooi getrapt, en dringt zich niet op. Alle aandacht gaat daardoor uit naar de analyse die je wilt lezen. 

Websites over beeldende kunst

WordPress maakt het ook heel eenvoudig om meer visueel ingestelde websites te creëren.

Deze dichter is ook fotograaf. Op zijn website gebruikt hij nauwelijks woorden.

Deze blog over ikonen maakt gebruik van een heel eenvoudig maar doeltreffend ontwerp.

Deze fotografiewebsite is gebouwd met Adobe Portfolio. Minder eenvoudig om mee te werken, maar wel heel gaaf in presentatie en functionaliteit.

 

Advertenties